- niezwykła lekcja fizyki w Mediatece
W minionym tygodniu klasa 4b
wzięła udział w zajęciach konstrukcyjnych z elementami fizyki i matematyki.
Celem zajęć było poznanie podstaw projektowania i pracy zespołowej.
Na początku uczniowie określali podstawowe cechy konstrukcji mostów oraz ich przeznaczenie.
Następnie wykonali projekty mostów o konkretnych założeniach (z wykorzystaniem papieru, nożyczek, kleju, taśmy papierowej. taśmy mierniczej) w tym:
- umożliwienie przejazdu pomiędzy dwoma stołami, rozsuniętymi na odległość 50 cm,
- wykonanie bezpiecznej konstrukcji, z której nie spadnie pojazd,
- wykonanie konstrukcji wytrzymałej, wytrzymującej jak największy ciężar,
- wykorzystanie jak najmniejszej ilości materiałów dodatkowych.
Uczniowie z dużym zaangażowaniem wykonali makiety mostów, a nauczycielka fizyki, pani Blanka Cecota razem z "budowniczymi" sprawdziła wytrzymałość zbudowanych mostów. Najpierw po mostach przejeżdżał samochodzik z napędem (warunkiem zaliczenia zadania był przejazd autka z jednej strony mostu na drugą stronę - wszystkie grupy zaliczyły ten etap).
Wszyscy byli zachwyceni osiągniętym wynikiem grupy. Wygrała grupa, której most utrzymał ciężar 2kg.
Następnie pani sprawdzała wytrzymałość mostów na obciążenie.
.
Następnie wykonali projekty mostów o konkretnych założeniach (z wykorzystaniem papieru, nożyczek, kleju, taśmy papierowej. taśmy mierniczej) w tym:
- umożliwienie przejazdu pomiędzy dwoma stołami, rozsuniętymi na odległość 50 cm,
- wykonanie bezpiecznej konstrukcji, z której nie spadnie pojazd,
- wykonanie konstrukcji wytrzymałej, wytrzymującej jak największy ciężar,
- wykorzystanie jak najmniejszej ilości materiałów dodatkowych.
Uczniowie z dużym zaangażowaniem wykonali makiety mostów, a nauczycielka fizyki, pani Blanka Cecota razem z "budowniczymi" sprawdziła wytrzymałość zbudowanych mostów. Najpierw po mostach przejeżdżał samochodzik z napędem (warunkiem zaliczenia zadania był przejazd autka z jednej strony mostu na drugą stronę - wszystkie grupy zaliczyły ten etap).
Wszyscy byli zachwyceni osiągniętym wynikiem grupy. Wygrała grupa, której most utrzymał ciężar 2kg.
Następnie pani sprawdzała wytrzymałość mostów na obciążenie.
.
Uczniowie byli bardzo zadowoleni z warsztatów,
długo rozmawiali o "wadach konstrukcyjnych" swoich mostów,
analizowali co mogli zrobić lepiej, żeby grupa miała szanse na wygraną.
To była wyjątkowo ciekawa lekcja!